Saturday, March 1, 2008

Vestitorii primaverii

Ma duceam la centrul de copii unde fac voluntariat. Nu o spun pentru a scoate in evidenta bunatatea si altruismul meu. Nu cred in altruism, insa are relevanta pentru mica mea poveste. In fine, eram in metrou, intre Unirii si Eroii Revolutiei - ironic daca stau sa ma gandesc ca la mijloc e Tineretului - si ma gandeam la problemele sociale din tara asta, la toate nedreptatile la care sunt supusi niste copii nevinovati, la ce merge prost in tara si la ce am putea face pentru a schimba situatia. Am coborat.

Am urcat treptele ascultand Bob Dylan, am iesit si m-am oprit langa gura de metrou sa trag un fum si sa scriu un SMS. Peste muzica daca la maxim in mp3 player am auzit niste tipete familiare. Am ridicat capul si am vazut in fata mea vestitorii primaverii. Bisnitari pe marginea drumului cu niste cutii mari de carton care vindeau la suprapret zambile si ghiocei - bani neimpozabili, dar asta-i alta poveste.

O femeie in varsta, care vinde ghiocei, se certa pe "teritoriu" cu un barbat care vindea zambile. Barbatul o tragea de brat sa plece de langa standul lui cu marfa si sa se mute pe partea cealalta a bulevardului. Femeia, bineinteles ca nu voia. Pe partea cealalta nu e gura de metrou, e un cimitir, ce-i drept, da nu se compara cu gura de metrou. Daca as fi avut un player mai bun, care sa poata acoperi discutia as fi zis ca barbatul o invita pe femeie la dans pe muzica ce se auzea doar in urechile mele, insa din pacate ii auzeam certandu-se. Femeia se zbatea sa iasa din mainile brabatului care o tinea cu forta de brat. "Du-te, mamaie, vis-a-vis... Ce mama ma-tii - adica bunica-sa, se pare - nu-intelegi?" Femeia totusi riposta.

S-a oprit un trecator, un brabat pe la vreo 65 de ani sa se ia de vanzatorul certaret. Discutia devenea din ce in ce mai interesanta. Au dat-o in politica putin - inevitabil -, apoi o scurta lectie de cultura civica mai din topor care s-a terminat cu invitabila replica "Tara de rahat. Unde e politia acuma?" Si cum ironia sortii e mereu gata sa ne dea o palma cand ne asteptam mai putin, chiar in acel moment a trecut un politist pe langa noi, absent, cu o nepasare ce frizeaza batjocura. Politistul a intrat grabit la metrou, spalandu-se pe maini ca Pilat din Pont.

Dar justitia nu e oarba! Are strabism. Pacea a fost, bineinteles, restabilita in momentul in care un barbat cu tenul masliniu si cu o burta cirotica l-a gonit pe barbatul in varsta cu care n-a dus prea multa munca de convingere si i-a aratat doamnei cu ghioceii un loc potrivit pentru activitatea comerciala. Adica peste drum. Barbatul in varsta a plecat injurandu-l pe Basescu, femeia cu ghioceii si-a luat traista in spate, iar eu, in semn de protest, am aruncat tigara pe jos, chiar langa cosul de gunoi si am cotit-o pe o straduta spre centrul de copii.

4 comments:

Anonymous said...

Cine sufera de strabism?

Xander said...

Makes one wonder doesn't it?
Dar ... totul se rezuma la o mica spirala , indiferent cum am incerca sa vedem lucrurile , ne mintim..spunem ca e diferit...ca am putea schimba ceva , ca poate un gest sau o vorba ar face diferenta in orice , eh..nu e chiar asa , astea sunt micile jocuri ale vietii , ocolim atat de mult prapastia cladita de altii incat devenim noi si noi un stereotip. Lucruri care nu merita atentia si gandirea noastra. Ai spune ca I'm cruel si poate ignorant dar de ce nu? Daca ar trebui sa continui pe acelasi drum..ai prefera sa fii Sisif? Pentru ca e doar o iluzie si pana la urma oricum ai incerca sa te opui vei ramane tot la fel , din pacate...asta e lumea noastra minunata , paradisul care se numeste Pamant , hard to believe ...I know but it's the simple truth

Natalia said...

@ vladimir
Cine? Cum? Ce-ai zis? A?

@ badea
Nu vreau sa schimb lumea. O observ si o critic. As fi putut sa ma iau de poitistul care a trecut nepasator, as fi putut sa iau apararea femeii, in fine... as fi putut multe, dar vorba ta, e o munca de Sisif. Ce ne invata Sisif e sa acceptam ce nu poate fi schimbat. Si totusi, nu poti ramane chiar "nepasator si rece" pentru ca nu poti sa nu observi. Si daca mai ai o farama de umanitate in tine, nu poate sa nu te doara, chiar daca afisezi sarcasmul si nepasarea ca mecanism de aparare.

Anonymous said...

Hehe... Sisif a impins stanca aia pana a tocit-o iar pe dealul unde o impingea acum e un Mall.